.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, April 17, 2010

0 Wartawan, dengarlah seruan menteri! Kita ada tanggungjawab besar untuk bangsa dan negara

Pengamal Media Diminta Guna Karier Untuk Kebaikan Negara


KUALA LUMPUR :
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berharap pengamal media di negara ini menggunakan karier mereka demi kebaikan negara dan kerukunan rakyat.

Beliau berkata ini kerana media mempunyai pengaruh yang besar kepada pemikiran rakyat terutama dengan adanya perkembangan infrastuktur dan teknologi media yang semakin canggih masa kini.

" Jika media saudara dapat membentuk pemikiran 100 orang rakyat, itu merupakan suatu pencapaian hebat apatah lagi jika ia dapat mempengaruhi berjuta-juta rakyat pada setiap jam dan hari.

" Jadi gunakanlah karier saudara-saudara itu untuk kebaikan negara kita dan demi kerukunan rakyat, " katanya ketika berucap merasmikan Malam wartawan Malaysia 2010, di sini, malam kelmarin.

Muhyiddin berkata nilai-nilai dan identiti Malaysia perlu mendasari cara kerja media di Malaysia, justeru media perlu memainkan peranan dalam membentuk persepsi rakyat dan bagaimana dunia melihat Malaysia selain meminimumkan kebencian, pertelagahan dan prejudis.

" Malah lebih murni lagi sekiranya sikap serta perasaan negatif tersebut ditiadakan. Maksumumkan hujah berasas, dialog dan keharmonian. Minimumkan media yang sombong, tidak sensitif, tidak tepat, bias (berat sebelah) yang keterlaluan dan sensasi yang tidak berhemah. Tolonglah kerajaan memaksimumkan apa yang baik untuk negara kita, " katanya. - BERNAMA


Artikel berkaitan:

Media diperlu masa senang, sukar
Oleh Norfatimah Ahmad dan Nazura Ngah
bhnews@bharian.com.my
2010/04/17


MUHYIDDIN menyampaikan anugerah Foto Cemerlang kepada Fathil pada Malam Kewartawanan Malaysia 2010, sambil disaksikan Shamsul Azhar di Kuala Lumpur, malam tadi. Sokongan bantu bangunkan negara, bentuk pemikiran rakyat: Muhyiddin

KUALA LUMPUR: Kerajaan memerlukan sokongan media sebagai rakan akrab dalam pembangunan negara pada masa senang atau saat sukar, tetapi tidak minta dipuji, diampu atau menyembunyikan kebenaran, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin. Timbalan Perdana Menteri berkata, laporan akhbar, radio, televisyen dan kini portal berita internet sedikit sebanyak mempunyai kesan ke atas pemikiran rakyat dan membentuk pendapat mereka. Sehubungan itu, katanya, kerajaan mengiktiraf media sebagai mata dan telinga masyarakat, pentadbir dan pemimpin menerusi peranannya dalam menyampaikan maklumat dan menyediakan landasan untuk orang ramai membahaskan isu penting sebelum membuat sesuatu keputusan dan pendirian.

Katanya, media yang bersifat profesional melaksanakan tugas dengan amanah bagi membaiki mutu kehidupan masyarakat, mewujudkan persekitaran untuk ekonomi dan membantu dengan cara tersendiri mencipta pekerjaan untuk rakyat, membaiki mutu pentadbiran dan meninggikan demokrasi.

“Saya berpegang kepada pendirian tiada demokrasi tanpa media, industri media begitu subur pertumbuhannya di Malaysia sekali gus menunjukkan nilai tinggi demokrasi di negara ini.

“Nilai dan identiti Malaysia perlu mendasari cara kerja media di Malaysia. Ingatlah peranan media dalam membentuk persepsi rakyat Malaysia dan bagaimana dunia melihat Malaysia. Bantulah minimumkan kebencian, pertelagahan dan prejudis.
“Malah lebih murni jika sikap serta perasaan negatif itu ditiadakan. Maksimumkan hujah berasas, dialog dan keharmonian,” katanya pada Malam Wartawan Malaysia 2010, yang diadakan sempena penyampaian Hadiah Kewartawanan Malaysia MPI-PETRONAS 2009 (HKM 2009).

Majlis seumpama itu dianjurkan Institut Akhbar Malaysia (MPI) buat kali ke 30 dan yang ke 16 membabitkan kerjasama MPI dan Petronas.

Turut hadir, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi; Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Ibrahim Yahya; Pengerusi Media Prima Bhd, Datuk Johan Jaaffar; Pengarah Eksekutif Berita dan Operasi Editorial Media Prima, Datuk Ahmad A Talib; Pengarang Urusan Kumpulan The New Straits Times Press (M) Bhd, Zainul Ariffin Mohamad Isa; Pengarang Kumpulan Harian Metro dan Metro Ahad, Datuk Mustapa Omar; Timbalan Pengarang Kumpulan Berita Harian, Mahfar Ali; Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Petronas, Datuk Shamsul Azhar Abbas dan CEO MPI merangkap Pengerusi Malam Wartawan Malaysia, Datuk Chamil Wariya.

Muhyiddin berkata, hubungan mesra kerajaan dan media tidak semestinya menghakiskan kredibiliti kedua-dua pihak, malah tidak perlu rasa tertekan.

dalam menjalin kerjasama kerana ia penting untuk imbangan dalam sesebuah negara.

0 comments: