.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, April 06, 2010

0 Tiga fokus utama kerajaan untuk menerajui negara

PM: Rakyat semakin kritikal terhadap pelbagai perkara
Apr 5, 10 12:41pm

Selain transformasi ekonomi, dua lagi yang perlu dihadapi kerajaan ialah bagaimana menguruskan sebuah negara yang bukan sahaja terdiri daripada masyarakat berbilang kaum, agama dan budaya tetapi rakyat yang semakin kritikal terhadap pelbagai perkara, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.
.
"Kalau dulu tidak menjadi satu cabaran yang besar tetapi hari ini ia lebih diberikan perhatian oleh rakyat, soal pertukaran agama, kahwin cerai, soal mati hatta isu seperti kalimah Allah dan sebagainya.

"Ini merupakan satu cabaran yang amat besar yang perlu ditangani oleh kita. Ia (isu-isu seperti ini) sentiasa dalam perhatian dan pertimbangan kerajaan," katanya.

Beliau berkata cabaran lain ialah bagaimana untuk menguruskan sebuah masyarakat yang semakin hari semakin canggih daripada segi jangkaan dan harapan mereka.

"Jadi isu-isu seperti macam mana hendak uruskan keterbukaan umpamanya. Isu-isu seperti ini termasuk macam mana hendak menguruskan media baru dan sebagainya.

"Inilah matlamat dan landasan kita kerana untuk tahun mendatang ialah tahun pelaksanaan dan penyampaian. Inilah tanggungjawab kita bersama," katanya.

Najib berkata empat cabaran itu ada hubungkait dengan empat tonggak utama dan empat pendekatan atau kaedah yang telah beliau perkenalkan sebelum ini, dalam usaha membawa perubahan kepada Malaysia.

Empat tonggak tersebut ialah Gagasan 1Malaysia, "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan", Program Transformasi Kerajaan (PTK), Model Ekonomi Baru (MEB) dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10).

Sementara, empat pendekatan itu ialah mempunyai pemikiran yang kreatif dan inovatif, pantas membuat keputusan, mementingkan keberhasilan dan nilai pulangan yang maksimum daripada apa jua perbelanjaan kerajaan.

0 comments: