.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, April 03, 2010

0 Skandal seks paderi: Paderi yang bersalah wajar dihukum, mereka tidak layak jadi paderi

Gereja Eropah gesa paderi bertaubat


2010/04/02


PENUNJUK perasaan menggesa Pope Benedict bertindak tegas terhadap paderi yang menganiayai kanak-kanak di depan gereja Los Angeles.VATICAN: Pope Benedict XVI menyifatkan skandal seks membabitkan paderi sebagai satu ujian kepada beliau dan gereja ketika paderi di seluruh Eropah menggesa mereka terbabit bertaubat dan berhenti mendera kanak-kanak dari segi seksual.

Paderi kanan Switzerland menggesa mangsa salah laku seks paderi membuat aduan jenayah, paderi kanan Jerman membuka satu talian untuk mangsa manakala di Denmark satu soal siasat dijalankan terhadap aduan yang disifatkan sudah lama. Paderi kanan Austria, Kardinal Christophe Schoenborn mengakui gereja bersalah kerana beliau mengetuai khidmat bagi mangsa untuk bertaubat. “Terima kasih kerana memaklumkan perkara ini,” kata Schoenborn kepada mangsa. “Banyak yang sudah dibongkar. Tetapi, masih banyak yang perlu dilakukan.”

Seminggu selepas Pope Benedict menegur paderi Ireland kerana silap penilaian dalam kes menguruskan paderi yang merogol kanak-kanak, seorang demi seorang paderi Eropah mengakui kesilapan, menemui mangsa dan berjanji untuk bertindak apabila mengetahui mengenai penderaan terbabit.

Mereka berjanji untuk lebih terbuka dan bekerja sama dengan polis, menyamai tindakan dilakukan paderi Amerika ketika munculnya skandal penderaan paderi di Amerika Syarikat pada 2002.

Ia berlaku berikutan kemarahan orang awam terhadap gelombang baru dakwaan penderaan di seluruh Eropah dan apa yang disifatkan mangsa sebagai cuba ditutup oleh paderi dan Vatican sendiri.
Ia diumumkan ketika minggu kemuncak dalam kalendar gereja. Paderi Switzerland pula berkata, ‘Holy Week’ adalah masa untuk bertaubat apabila mereka perlu mengakui kesalahan, mencari jalan untuk menjadi baik dan meminta keampunan Tuhan dan orang lain.

Ditanya bagaimana Benedict menangani skandal itu, jurucakap Vatican, Federico Lombardi berkata: “Pope adalah seorang yang jujur. Beliau melihat ini sebagai ujian kepadanya dan gereja. – AP

0 comments: