.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, April 11, 2010

0 Nahas udara: Maut mengejar. Lima cerita sebelum nahas

Presiden Poland, isteri maut nahas udara



GAMBAR pada 2007 menunjukkan Kaczynski dan isteri, Maria pada satu majlis rasmi yang dihadirinya di Amerika Syarikat.



VISUAL televisyen Rusia yang menyiarkan bangkai pesawat Tupolev Tu-154 yang terhempas di Smolensk semalam.


SMOLENSK - Presiden Poland, Lech Kaczynski, 60, terbunuh apabila pesawat Tupolev Tu-154 yang dinaiki beliau terhempas dekat sebuah bandar Rusia di sini semalam dalam nahas yang juga meragut nyawa kesemua 132 penumpang dan anak kapal.

Turut maut ialah isterinya, Maria, 66, dan beberapa pegawai kanan kerajaan termasuk gabenor bank pusat, Slawomir Skrzypek, 46, ketua angkatan tentera, Jeneral Franciszek Gagor, 58, dan Timbalan Menteri Luar Poland, Andrzej Kremer, 48.

Mereka dalam penerbangan ke Katyn dekat sini untuk menghadiri majlis memperingati ribuan rakyat Poland yang ketika itu menjadi mangsa pembunuhan kejam pemimpin Kesatuan Soviet, Josef Stalin pada musim bunga 1940.

Pesawat itu terhempas kira-kira pukul 11 pagi waktu tempatan (3 petang waktu Malaysia) sebelum mendarat hampir dua kilometer di lapangan terbang Smolensk, 782 kilometer dari Warsaw, ibu negara Poland, dan 360 kilometer dari Moscow.

Gabenor wilayah Smolensk, Sergei Antufyev ketika bercakap kepada sebuah stesen televisyen Rusia mengesahkan tiada mangsa yang terselamat dan perkara tersebut turut disahkan oleh agensi berita rasmi Poland, PAP di Warsaw.

Televisyen tempatan menyiarkan visual beberapa serpihan bangkai pesawat buatan Rusia berusia 20 tahun itu terbakar dan bertaburan di sebuah hutan manakala siasatan awal menunjukkan nahas berpunca akibat kecuaian juruterbang.

Ekoran tragedi malang itu, speaker dewan rendah Parlimen Poland, Bronislaw Komorowski, mengikut perlembagaan mengambil alih jawatan sebagai presiden buat sementara waktu sehingga pemilihan rasmi yang baru dilakukan. - Reuters

Ini artikel berkaitan:


Pernah lima kali nyaris terbunuh

WARSAW - Presiden Lech Kaczynski pernah lima kali nyaris maut apabila pesawat rasmi beliau mengalami masalah yang menyebabkan pemimpin Poland itu terpaksa menggunakan pesawat komersial.

Agensi berita Rusia RIA Novosti melaporkan antara insiden itu termasuk pada 2 Disember 2008 apabila pesawat TU-154 menghadapi kerosakan di Mongolia dan beliau terpaksa menaiki pesawat lain untuk ke Tokyo.

Tiga hari kemudian, Kaczynski terbang dari Tokyo menuju ke Seoul, Korea Selatan dan sekali lagi pesawat mengalami kerosakan enjin.

Pada 14 Januari 2009, beliau menanggung malu apabila pesawat rasmi presiden tersebut lambat berlepas kerana enjin beku menyebabkan Kaczynski lewat menemui rakan sejawatannya, Presiden Ukraine ketika itu, Viktor Yushchenko.

Namun, lebih memalukan pada September 2009, kedua-dua pesawat rasmi kerajaan Poland rosak secara serentak mengakibatkan Kaczynski menaiki pesawat komersial untuk lawatan rasmi ke Amerika Syarikat. - Agensi

Artikel susulan:


Juruterbang ingkar arahan punca nahas


2010/04/12
Pesawat bawa Presiden Poland alami masalah mekanikal

WARSAW: Poland mengalami tragedi terburuk dalam sejarahnya kelmarin selepas juruterbang tidak mengendahkan amaran supaya tidak mendarat dalam keadaan kabus tebal menyebabkan presiden dan berpuluh-puluh orang ternama lain terkorban dalam nahas kapal terbang di Russia. Presiden Lech Kaczynski, 60, isterinya Maria, seorang pakar ekonomi dan 95 yang lain maut dalam perjalanan memperingati tragedi pembunuhan beramai-ramai 22,000 tahanan Poland yang dibunuh polis rahsia diktator Josef Stalin pada 1940 di Katyn. Juruterbang berusia 20 tahun itu sepatutnya beralih haluan seperti dinasihatkan selepas gagal mendarat sekurang-kurangnya sekali apabila terlanggar pokok dan terjunam ke kawasan hutan.

Pengawal trafik udara memerhatikan radar dalam suasana tegang ketika pesawat Tupolev buatan era Soviet cuba mendarat dalam keadaan berkabus di landasan tentera lapangan terbang Smolensk di barat Russia.

Pengawal udara sudah mengeluarkan beberapa amaran supaya tidak cuba mendarat kerana tahap penglihatan hampir kosong. Mereka mahu pesawat kembali ke Moscow atau Minsk, ibu kota Belarus.

Namun, pesawat yang membawa delegasi presiden Poland bagi memperingati pembunuhan beramai-ramai pegawai tentera Poland oleh Soviet di hutan Katyn, tidak mempedulikan amaran itu.
Stesen televisyen Russia Today dan stesen lain melaporkan, sebelum cubaan pertama untuk mendarat, juruterbang didapati membuang bahan api, menunjukkan pesawat menghadapi masalah mekanikal. – Agensi

0 comments: