.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, April 14, 2010

0 Peranan Malaysia diiktiraf AS. Tujuannya ialah keamanan. Supaya bumi ini dapat dihuni lebih lama lagi.

AS yakin kita mampu – Najib

Oleh Othman Mohamad



Najib Tun Razak (dua dari kanan, di baris ketiga) bergambar bersama Barack Obama (depan, tengah) serta para pemimpin dunia pada Sidang Kemuncak Keselamatan Nuklear 2010 di Pusat Konvensyen Washington, semalam. – Bernama

--------------------------------------------------------------------------------



WASHINGTON 13 April – Amerika Syarikat (AS) berkeyakinan Malaysia, dengan kedudukan dan pengaruh tersendiri dalam komuniti global, dapat memainkan peranan lebih besar ke arah menjadikan dunia lebih aman dan stabil termasuklah bebas daripada percambahan senjata nuklear dan senjata pemusnah besar-besaran.

Harapan tinggi AS itu dinyatakan oleh Presiden Barack Obama kepada Datuk Seri Najib Tun Razak pada mesyuarat dua hala Malaysia-AS yang disifatkan Perdana Menteri telah melalui permulaan baru yang turut menjangkaui pelbagai bidang seperti ekonomi dan perdagangan, teknologi, pendidikan tinggi dan pelancongan.

‘‘Perkembangan ini satu pengiktirafan kepada kita dan menggambarkan Malaysia bukan setakat peringkat nasional tetapi sebuah negara komuniti global yang mana kedudukan, perhubungan dan pengaruh kita boleh membantu dunia menjadi lebih aman dan lebih stabil,” kata Najib kepada wartawan Malaysia di sini malam tadi.

Sambil mengucapkan tahniah kepada Malaysia kerana meluluskan Rang Undang-Undang Perdagangan Strategik 2010 baru-baru ini, Obama menyifatkan ia tindakan awal dan amat bermakna yang diambil oleh Malaysia sebagai negara yang mementingkan keamanan sejagat, jelas Najib.

Katanya, melalui akta itu, yang bertujuan membanteras pengedaran apa juga bahan nuklear bagi mengeluarkan senjata nuklear dan senjata pemusnah besar-besaran, bermakna tindakan penguatkuasaan dalam hal terbabit menjadi lebih berkesan.

Malah, kata beliau, jemputan Obama kepada Malaysia yang bukan pun negara nuklear, bersama-sama 46 lagi ketua kerajaan atau negara ke Sidang Kemuncak Keselamatan Nuklear di sini menunjukkan keyakinan AS bahawa Malaysia boleh memainkan peranan mencegah percambahan senjata nuklear khususnya berhubung pembangunan tenaga nuklear oleh Iran.

Sidang kemuncak dua hari itu berakhir hari ini.

‘‘Presiden Obama sedar Malaysia mempunyai hubungan rapat dengan Iran,” kata Najib sambil menegaskan beliau memberitahu Obama bahawa dasar Malaysia dalam hal itu jelas.

Menurutnya, Iran ada hak menggunakan kuasa nuklear untuk tujuan penjanaan elektrik atau kesejahteraan dan keamanan tetapi Malaysia tidak menyokong Iran memajukan senjata nuklearnya.

Oleh itu Perdana Menteri berharap Iran, yang tidak dijemput ke sidang kemuncak ini, dapat memenuhi tanggungjawab untuk bersama-sama masyarakat dunia agar tidak mengambil kesempatan meningkatkan keupayaan nuklearnya kerana boleh membawa kepada konfrontasi dan ketidakstabilan khususnya di Asia Barat dan dunia amnya.

Beliau menambah setiap negara berhak menggunakan tenaga nuklear untuk kesejahteraan dan keamanan seperti bagi menjana tenaga elektrik.

Perdana Menteri juga berkata, kesediaan Obama untuk mendengar dan berbincang dengan melibatkan negara Islam serta tidak mengambil pendekatan bermusuhan dengan dunia Islam merupakan suatu perubahan memberangsangkan.

‘‘Saya rasa perubahan oleh pentadbiran baru AS ini amat memberangsangkan dan saya harap ia bukan sekadar pada gaya dan pendekatan tetapi juga ada isinya.” jelasnya.

Pada pertemuan tersebut juga Obama menyentuh tentang kemungkinan membantu pemulihan semula Afghanistan dan Perdana Menteri menjelaskan Malaysia telahpun menghantar satu pasukan bagi mengenal pasti kaedah serta lokasi yang boleh menempatkan para pegawai bagi membantu negara tersebut.

Ia sebenarnya berdasarkan permintaan kerajaan Afghanistan dan berdasarkan laporan pasukan tersebut, secara prinsipnya terdapat tiga bidang yang boleh disumbangkan oleh Malaysia iaitu latihan, pembinaan semula dan perubatan, katanya.

Perdana Menteri mengakhiri pertemuan 40 minit itu, melebihi jadual asal 30 minit, dengan menjemput Obama melawat Malaysia pada masa yang sesuai.

Kali terakhir Presiden AS melawat Malaysia ialah pada tahun 1966 iaitu Lyndon Baines Johnson. Namanya turut diabadikan pada sebuah tanah rancangan Felda di Negeri Sembilan - Felda LB Johnson.

0 comments: