.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, April 06, 2010

0 Misi Najib selepas setahun pentadbiran, murni bukan?

Cabaran urus masyarakat majmuk: PM

Oleh Magendran Rajagopal
magendran@bharian.com.my
2010/04/06


PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak meminta penjawat awam komited bagi menghadapi cabaran untuk menguruskan negara berbilang kaum, budaya dan agama yang fikiran rakyatnya semakin kritikal dan lebih canggih dari segi jangkaan serta harapan terhadap kerajaan.

Perdana Menteri berkata, kerajaan pimpinannya yang kini berusia setahun, menghadapi pelbagai cabaran seperti hubungan antara kaum membabitkan soal pertikaian agama termasuk perkahwinan atau perceraian, kematian serta isu kalimah Allah yang memerlukan perhatian dan pertimbangan teliti. “Mentadbir masyarakat majmuk ini menjadi cabaran bagaimana kita nak menguruskannya, bagaimana kita nak membenarkan keterbukaan dan setakat mana kita nak benarkan perbezaan pendapat dalam negara kita, termasuk bagaimana nak menguruskan media baru. "Kakitangan awam perlu mencari penyelesaian yang kreatif dan inovatif, membuat keputusan secara pantas dan menepati tempoh ditetapkan untuk menyempurnakan sesuatu kerja”

Najib Razak
Perdana Menteri “Kita memerlukan pendekatan terkini bagi menghadapi cabaran baru daripada masyarakat yang semakin canggih dan rakyat yang lebih matang,” katanya ketika berucap pada Perhimpunan Bulanan Jabatan Perdana Menteri, di sini, semalam.

Justeru, katanya, kakitangan awam perlu mencari penyelesaian yang kreatif dan inovatif, membuat keputusan secara pantas dan menepati tempoh masa ditetapkan untuk menyempurnakan sesuatu kerja selain mengutamakan keberhasilan berbanding kuantiti supaya rakyat lebih yakin kepada kerajaan.

Beliau juga menekankan keperluan memaksimumkan nilai pulangan daripada apa juga perbelanjaan yang dilakukan oleh kerajaan supaya sesuatu matlamat boleh diselesaikan dengan perbelanjaan yang lebih kecil tetapi tanpa bertolak ansur dari segi keupayaan atau jangka hayat.

Pada 8 Februari lalu, Perdana Menteri menggariskan empat tonggak utama kerajaan termasuk gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan; Program Transformasi Kerajaan (GTP); Model Ekonomi Baru (MEB) dan Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) serta Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11) .
Beliau berkata, empat tonggak itu bersama enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang diumumkan sebelum ini berkait rapat dengan perjuangan melakukan transformasi besar kepada ekonomi jika negara tidak mahu ketinggalan atau tersangkut dalam perangkap negara berpendapatan pertengahan.

“Saya dah pernah sebut mengenai empat tonggak utama kerajaan ini menggunakan kiasan asas sebuah rumah yang mana bumbungnya ialah gagasan 1Malaysia, tiang seri rumah ni lain sikit sebab ada dua iaitu GTP dan MEB, manakala lantainya ialah RMK-10 dan RMK-11.

0 comments: