.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, April 08, 2010

0 MEB? Mari masuk gelanggang bola jangan hanya jadi penonton

MEB: Salah sendiri jika gagal





UTUSAN : Bagaimana Datuk melihat MEB secara keseluruhannya?

AZMAN : Secara umumnya ia merupakan satu pelan yang bagus kerana ia telah dibuat berdasarkan pandangan ramai pihak. Terdapat ahli pemikir, ahli perniagaan, ahli politik dan pegawai kerajaan yang terlibat. Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan apa yang dilakukan kerana mereka berasal dari latar belakang yang berbeza tetapi mereka juga telah diberi peluang untuk didengari. Apa yang dinyatakan Perdana Menteri itu adalah satu rangka kerja yang cemerlang dan ia perlu dilakukan. Masa untuk bercakap sudah berlalu dan sudah sampai masa untuk membuat kerja. Apa yang berlaku sekarang adalah berbeza kerana sekarang apa yang berlaku di seluruh dunia turut sama menjejaskan kita tidak seperti dulu.

Saya terlibat dalam perniagaan perhotelan dan secara langsung saya banyak mengembara dan melihat pembangunan yang berlaku di seluruh dunia. Semua negara turut terasa kesan kemelesetan ekonomi dan semua mereka mahu memenangi perlumbaan untuk meningkatkan ekonomi. Namun persoalannya bagaimana kita perlu pantas memenangi perlumbaan itu dan dan semua ini tertumpu kepada bagaimana kita melakukan perubahan dalam ekonomi negara. Jika kita terlambat atau buat tidak tahu kita hanya boleh menyalahkan diri kita. Kalau dibuat perbandingan Indonesia lebih baik ekonominya berbanding kita dan saya melihat hotel saya di sana lebih baik perniagaannya dari hotel di sini. Jadi kita kena peka tentang semua ini. Memang banyak pembangunan yang telah berlaku di negara ini sejak 30 tahun lalu namun negara-negara lain seperti Filipina dan Vietnam juga semakin membangun seperti kita. Oleh itu pendekatan yang digunapakai tidak lagi sesuai dengan 30 tahun lepas dan seperti yang dinyatakan oleh Perdana Menteri sektor swasta yang akan memacu ekonomi negara.

Dari sudut majikan mampukah kerajaan mencapai negara berpendapatan tinggi dengan gaji yang disasarkan?

Insya-Allah, kita boleh. Jika kita melihat kepada keadaan sekarang gaji pekerja kita adalah sekitar AS$7,000 (RM23,100) setahun dan untuk mencapai sasaran sekali ganda gaji dalam tempoh 10 tahun, banyak perkara yang perlu dilakukan. Mungkin yang menjadi masalah ialah dalam 10 tahun ia merupakan satu tempoh yang pendek. Kalau kita mencapai sasaran itu mungkin negara lain juga akan mencapai perkara yang sama. Dan mungkin apa yang dicapai kita lebih kurang sama dengan negara-negara lain. Memang dari segi sasaran kenaikan gaji ini boleh dicapai dan rekod telah menunjukkan. Namun kita juga perlu berusaha untuk mencapai lebih dari apa yang disasarkan dalam tempoh 10 tahun itu.

Kita perlu berusaha untuk mencapai bukan sahaja gaji tetapi ekonomi yang lebih baik dari negara-negara jiran supaya kita sentiasa mendahului. Namun ini memerlukan usaha yang berganda bukan sahaja dari pihak kerajaan tetapi juga majikan dan masyarakat secara umumnya. Kalau dahulu jika kerajaan membuka tanah baru atau membuka kilang, kita boleh mencapai sasaran yang dikehendaki dengan mudah namun keadaan kini jauh berbeza. Perancangan sekarang perlu melihat kepada keadaan ekonomi dunia. Contohnya, jika ekonomi di Britain meningkat sebaiknya kita perlu melabur di sana tetapi jika ekonominya kurang baik kita perlu mencari alternatif lain seperti di negara Asia Tengah atau di China. Jika dahulu kita mengeksport ke sana dan boleh mencapai sasaran namun keadaan sekarang berbeza. Kita tidak boleh bergantung kepada hanya satu dua pasaran sahaja dan kena cari alternatif. Kita kena berubah jika mahu mencapai sasaran dan terus bernafas dalam industri atau perniagaan yang diceburi.

Bila naik gaji bukankah ia sedikit sebanyak membebankan majikan secara tidak langsung.?

Dalam isu gaji ini kita tidak boleh memisahkan dengan soal produktiviti. Ini kerana jika kita berterusan bergantung kepada undang-undang di Malaysia dalam soal gaji minimum, ia masih boleh diperdebatkan. Kalau syarikat tidak boleh membuat keuntungan kita tidak boleh memberi gaji yang besar. Kalau pekerja tidak menyumbang kepada produktiviti dan tidak mahu berusaha lebih untuk memajukan syarikat, bagaimana syarikat hendak bayar lebih. Malah syarikat akan terjejas kerana tidak boleh menampung gaji pekerja yang tidak produktif. Tapi jika pasaran boleh menjadi lebih fleksibel maka majikan boleh terlibat dalam pelbagai jenis perniagaan lain.

Tapi jika kita bercakap mengenai soal taraf hidup yang tinggi kita kena bersyukur bahawa dalam banyak perkara kerajaan banyak memberi bantuan dalam bentuk subsidi kepada masyarakat. Maka ia bukan masalah besar kepada rakyat kerana jika dibandingkan dengan negara-negara lain masyarakat negara ini lebih baik. Tapi kita tetap tidak boleh bergantung kepada wang gaji rendah seperti sekarang. Perubahan dalam soal ini perlu melibatkan semua pihak namun ia tidak boleh berlaku dalam tempoh yang singkat. Biar ia menjadi lebih fleksibel. Itu masalah kita yang paling besar sekali. Kita perlu mengurangkan kos produksi namun pada masa yang sama menzahirkan kualiti yang tinggi.

Kalau kita lihat pada pihak yang mahu melabur di Malaysia sekarang mereka bukan melihat kepada pekerja murah tetapi kualiti pekerja, teknologi dan produk yang dihasilkan. Ambil contoh produk berteknologi tinggi seperti tenaga solar, mereka melihat kepada kualiti teknologi dan pekerja kita. Namun negara masih mempunyai kualiti yang diperlukan oleh pelabur yang mahu melabur berbilion dolar antaranya kerajaan yang stabil, kemahiran pekerja yang tinggi serta tahap penguasaan bahasa Inggeris pekerja kita yang baik berbanding mereka di Vietnam dan sebagainya.

Dari segi gaji, jika kita mendapat keuntungan yang lumayan pastinya kita mahu menjaga kebajikan pekerja kita. Namun dalam proses untuk mendapat gaji yang lebih tinggi kita perlu bergerak ke arah ekonomi yang lebih terbuka kerana keadaan ekonomi semasa memerlukan kita pergi ke peringkat lebih jauh dan pada masa sekarang dunia itu sendiri adalah padang permainannya.

Salah satu perkara yang dinyatakan oleh Perdana Menteri ialah mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing. Bagaimana Datuk melihat perkara ini?

Kategori pekerja asing ini pelbagai. Namun ia adalah satu usaha yang baik dalam mengurangkan pergantungan pekerja asing. Tetapi yang menjadi masalahnya ialah pekerja yang datang tanpa permit yang sah. Ataupun mereka yang datang sebagai pelancong tetapi kemudian bekerja secara tidak sah.

Maka ada pihak yang mungkin menyalahgunakan kemudahan yang disediakan untuk memasuki secara sah dan kemudian tinggal lebih lama untuk bekerja. Ini antara faktor tarikan bagi mereka masuk ke negara ini kerana bagi mereka negara ini dilihat sebagai lubuk untuk mencari rezeki kalau dibandingkan dengan negara asal mereka.

Namun dalam soal kebergantungan terhadap pekerja asing kita sudah semakin tidak bergantung kepada mereka. Jika satu ketika dahulu ramai ekspatriat berada di Malaysia seperti dari Jepun dan Korea. Namun jumlah mereka semakin berkurangan kerana peranan mereka diisi oleh pekerja tempatan. Rakyat tempatan ramai yang mampu menanggung kerja mereka dahulu seperti pengurus atau jurutera. Namun secara keseluruhannya kita tidak boleh bergantung kepada pekerja asing namun kita masih perlu memberi peluang kepada mereka dalam sektor-sektor tertentu seperti pertanian dan sebagainya. Dari segi jumlah pekerja yang terdapat di Malaysia terdapat 11 juta pekerja yang bekerja di sektor formal. Yang selebihnya sekitar enam juta adalah pekerja di sektor tidak formal seperti berniaga kecil-kecilan, berniaga nasi campur atau warung dan sebagainya. Hidup mereka ini ada yang mewah dan ada yang ala kadar sahaja.

Apa yang perlu dilakukan untuk mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing?

Perkara utama yang saya lihat adalah produktiviti pekerja di negara ini masih sangat rendah. Dari segi persijilan kemahirannya adalah sangat kurang. Kalau mereka masuk kerja hanya dengan kelulusan SPM dan itulah sijil yang mereka ada sehingga pencen nanti. Perlu ada pemantauan dari segi kemahiran pekerja dengan sijil yang mereka perolehi supaya tahap produktiviti mereka meningkat. Soal produktiviti ini adalah penting untuk diberi keutamaan.

Para pekerja perlu mempunyai kemahiran yang pelbagai supaya produktiviti boleh dipertingkat dan gaji juga boleh dibayar lebih lumayan. Seperti contoh, sebuah restoran mereka hanya mempunyai jumlah pekerja yang lebih kecil tetapi berupaya membuat pelbagai kerja dan mereka produktif maka gaji mereka pasti lebih lumayan berbanding restoran yang mempunyai pekerja yang ramai tetapi tidak produktif. Jika kita boleh mendapatkan pekerja yang mempunyai pelbagai kemahiran dan boleh membuat pelbagai kerja lain ia membantu menjadikan kita lebih produktif.

Inilah yang saya katakan sebagai peningkatan produktiviti. Kita perlu lebih kreatif dan inovatif dalam menjenamakan semula pekerjaan. Ini membantu meningkatkan kemahiran yang diperlukan dalam sesetengah pekerjaan supaya ia menarik minat masyarakat tempatan untuk bekerja dalam sektor tersebut. Kita tidak boleh bergantung kepada kerja yang hanya mempunyai satu kemahiran. Jika perkara ini tidak ditangani maka usaha untuk meningkatkan taraf hidup rakyat di negara ini dalam menuju negara yang berpendapatan tinggi tidak akan terhasil. Maka adalah penting untuk melihat peningkatan tahap produktiviti pekerja di negara ini.

0 comments: