.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, April 03, 2010

0 Kenali wajah pengasas facebook. Kisah idea yang dicuri. Mari ambil ikhtibar

Dikhianati pengasas Facebook


GAMBAR menunjukkan Cameron (kiri) dan Tyler (kanan).

--------------------------------------------------------------------------------


LONDON - Bintang pendayung perahu lumba iaitu kembar seiras Tyler Winklevoss dan Cameron Winklevoss yang juga pelajar Universiti Oxford mendakwa mereka dikhianati oleh pengasas laman sosial Facebook, Mark Zuckerberg, lapor akhbar Daily Mail semalam.

Zuckerberg didakwa mencuri idea mereka untuk menghasilkan laman sosial tersebut ketika mereka masih belajar di Universiti Harvard Amerika Syarikat (AS) pada tahun 2003.

Menurut Tyler dan Cameron, pada mulanya Zuckerberg diminta membantu mereka dalam program laman web Connect U bagi mencari teman wanita.

Namun, apa yang berlaku kemudiannya ialah pada Februari 2004, Zuckerberg melancarkan Facebook.

"Kami rasa dikhianati dan sangat terkejut. Namun, rasa terkejut itu bertukar menjadi usaha untuk membetulkan keadaan tanpa mengambil kira berapa banyak wang atau masa yang akan diambil," kata Tyler.

Dalam tempoh enam tahun, Facebook menjadi satu fenomena dengan nilai mencecah AS$5 bilion (RM16.2 bilion) dan 400 juta ahli.

Sehingga kini, perebutan secara undang-undang masih belum berakhir berhubung isu Facebook.

Walaupun telah dibayar AS$65 juta (RM211 juta) dalam bentuk tunai berhubung satu penyelesaian mengenai kes Facebook, kembar itu masih membuat tuntutan saham ekuiti.



ZUCKERBERG

--------------------------------------------------------------------------------



Kembar yang berketinggian 198.12 sentimeter dengan berat badan 89.8 kilogram itu juga bakal terlibat dalam filem blockbuster terbitan Paramount Pictures bertajuk The Social Network, berkaitan fenomena Facebook.

Mereka yang berasal daripada keluarga kaya di Connecticut, Amerika Syarikat akan mewakli Oxford dalam acara perlumbaan mendayung perahu dengan Universiti Cambridge hari ini. - Agensi

0 comments: