.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, April 11, 2010

0 Kemiskinan mempengaruhi mas kahwin. Apakah kes ini ini satu kebetulan?

Budak mati selepas empat hari kahwin


2010/04/10
Kecederaan di kemaluan, pendarahan dipercayai punca kematian pengantin baru Yaman

SAN’A: Seorang budak perempuan Yaman berusia 13 tahun meninggal dunia kerana mengalami kecederaan di kemaluannya selepas empat hari berkahwin. Amalan gadis berkahwin pada usia muda berleluasa di Yaman dan mendapat perhatian kumpulan hak asasi antarabangsa yang cuba mendesak kerajaan melarang perkahwinan kanak-kanak. Peraturan yang mengharamkan mereka berusia di bawah 17 tahun berkahwin dilihat serius selepas mendapat bantahan kuat beberapa pemimpin Islam berpengaruh di Yaman.

Budak berusia 13 tahun dari wilayah Hajja di barat laut ibu negara itu mati pada 2 April lalu, kira-kira empat hari selepas beliau dikahwinkan oleh keluarganya dengan seorang lelaki berusia 23 tahun, kata Majed al-Madhaji, jurucakap pergerakan ‘Sisters Arab Forum for Human Rights’.

Satu laporan perubatan dari Hospital al-Thawra berkata kemaluan budak berkenaan koyak selain mengalami pendarahan teruk. Pihak berkuasa sudah menahan suami mangsa.

Kumpulan hak asasi tempatan berkata, budak perempuan terbabit berkahwin dalam satu perjanjian membabitkan dua lelaki untuk saling mengahwinkan adik mereka bagi mengelak bayaran mas kahwin berlebihan. Mereka berkata, ia perkara biasa di negara miskin itu.
Masalah kemiskinan di Yaman menghalang usaha untuk menghapuskan amalan itu kerana kebanyakan keluarga miskin mendapati sukar untuk menolak mas kahwin beratus dolar bagi anak perempuan mereka.

Lebih suku wanita Yaman berkahwin sebelum usia 15 tahun, menurut laporan Kementerian Hal Ehwal Sosial, tahun lalu.

Adat resam turut memainkan peranan termasuk kepercayaan bahawa pengantin perempuan muda boleh dibentuk untuk menjadi seorang isteri yang patuh kepada suami, mempunyai ramai anak dan menghalang zina. – AP

0 comments: