.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, April 01, 2010

0 Kejadian yang memalukan sekolah SMK. Siapa harus dipersalahkan? Apakah ini sabotaj? Apakah akan berulang lagi?

20 pelajar dicop tak berdisiplin dapat sijil berhenti baru


2010/04/01
ALOR SETAR: Dua puluh dua pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Yan yang dilabel sebagai pelajar tidak berdisiplin dalam sijil berhenti sekolah diminta pergi ke sekolah itu untuk mendapat-kan sijil baru.

Difahamkan, selepas berita itu didedahkan akhbar ini kelmarin, beberapa pegawai dari Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Yan diarah ke sekolah berkenaan untuk menyelesaikan masalah itu. Pengarah Pelajaran Negeri, Shahidan Abdul Rahman, berkata perkara itu sudah diselesaikan kerana beliau sudah mengarahkan pihak sekolah mengeluarkan sijil berhenti sekolah baru kepada pelajar terbabit. “Ia sudah selesai dan kita harap pelajar pergi mendapatkan sijil berhenti sekolah baru. Mungkin ketika ini sekolah menghadapi masalah untuk menghubungi sesetengah pelajar, oleh itu saya harap mereka boleh datang ke sekolah untuk berurusan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Kelmarin akhbar ini melaporkan 22 bekas pelajar SMK Yan itu menghadapi masa depan yang gelap berikutan dilabel sebagai pelajar tidak berdisiplin dalam sijil berhenti sekolah walaupun tidak melakukan kesalahan serius sepanjang tempoh persekolahan.

Malah ada di antara mereka menyertai acara sukan hingga berjaya mewakili negeri, tetapi sumbangan itu tidak diiktiraf kerana tidak dicatat dalam sijil berkenaan.

0 comments: