.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, April 08, 2010

0 Kakitangan boleh berpolitik? Banyak yang berbakat. kaji dulu lah

Larangan kakitangan berpolitik perlu dikaji


2010/04/08
SHAH ALAM: Arahan yang melarang kakitangan awam terbabit dengan politik perlu dikaji semula jika ingin menarik kembali sokongan mereka terhadap kerajaan dan seterusnya Barisan Nasional (BN), kata Pakar Sejarah Datuk Prof Ramlah Adam.

Sehubungan itu, beliau berkata, sudah tiba masanya larangan berpolitik menerusi Perintah Am pekeliling kerajaan dikaji semula kerana arahan itu jelas memberi kesan kepada keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 sehingga menyebabkan BN kehilangan banyak negeri. "Kalau kita lihat bekas pemimpin negara seperti Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdul Razak, mereka adalah penjawat awam yang berjaya membuktikan kepemimpinan yang terbaik dalam politik negara. Malah, zaman dulu juga tidak ada larangan kepada pegawai kerajaan untuk terbabit dalam politik. "Sekarang keadaan berubah apabila pegawai kerajaan tidak lagi dibenarkan terbabit dalam politik di bawah Perintah Am. Larangan ini dilihat satu sekatan kepada mereka untuk turut serta dalam aktiviti politik di negara ini," katanya ketika menyampaikan ucapan pada sesi bual bicara segmen Tokoh Bicara : Politik sempena Konvensyen BN Selangor 2010 di sini, semalam.

Ramlah berkata, larangan itu turut menyekat potensi seseorang pegawai kerajaan itu, sekali gus dilihat antara faktor mengapa BN kekurangan pemimpin pelapis berbanding pembangkang.

Sementara itu, bekas Naib Presiden MCA, Yap Pian Hon turut meminta pemimpin BN membuang sikap angkuh yang menjadi punca kekalahan BN di beberapa negeri pada PRU lalu, selain memupuk sikap toleransi dengan rakyat.

"Barisan kepemimpinan BN perlu merangka satu strategi agar rakyat faham terhadap perjuangan BN dan seterusnya mengembalikan kepercayaan dan keyakinan mereka terhadap parti itu," katanya.
Pemangku Pengerusi Universiti AIMST, Prof Datuk Dr T Marimuthu, berkata BN perlu meneliti trend penurunan sokongan semua kaum di negara ini terhadap parti itu antara 1995 hingga 2008.

0 comments: