.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, April 03, 2010

0 Kahwin bawah umur melibatkan pelajar pintar. Mari ambil ikhtibar

Nasihat Nooh kepada Halimaton

KUALA LUMPUR 2 April - Pelajar cemerlang, Halimaton Abdul Rasyid, 15, perlu memikirkan semula niatnya untuk berkahwin muda kerana tanggungjawab yang akan digalas bukan hanya sebagai isteri, namun juga sebagai ibu kepada anak-anak yang bakal dilahirkan.

Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAIJ), Datuk Nooh Gadut berkata, perkara tersebut perlu diberi perhatian kerana perkahwinan adalah untuk selamanya, bukannya untuk sementara waktu.

"Apabila telah berkahwin tanggungjawab bukan hanya kepada suami tetapi juga kepada anak-anak. Semua ini perlu difikirkan oleh Halimaton, oleh itu jangan membuat keputusan kerana terlalu ikutkan nafsu sebaiknya buatlah solat istikharah dahulu,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Pada 22 Mac lepas, Halimaton menghilangkan diri dari rumah kakaknya di Bandar Puteri Jaya, Sungai Petani, Kedah kerana ingin berkahwin dengan teman lelakinya, Mohamad Noor atau lebih dikenali sebagai Adam.

Pelajar yang mendapat keputusan 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada 2007 itu tetap dengan pendiriannya untuk bersama dengan Adam atas alasan teman lelakinya seorang yang kacak.

Menurut Nooh, sesuatu perkahwinan perlu mendapat restu ibu bapa kerana perkahwinan tanpa restu akan mengundang malapetaka.

''Hampir 90 peratus perkahwinan tanpa restu ibu bapa membawa kepada penceraian. Sebagai seorang pelajar cemerlang, Halimaton perlu cemerlang dalam berfikir dan orang yang cemerlang tidak akan menyusahkan ibu bapa,'' katanya.

Nooh memberitahu, 30 peratus keruntuhan rumahtangga adalah berpunca daripada faktor kewangan dan ia wajar diambil perhatian oleh pelajar itu dan teman lelakinya sebelum berumahtangga.

0 comments: