.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, April 08, 2010

0 Isu konvensyen BN Selangor, parti dan pemimpin, dengarlah suara rakyat. Jangan takutkan rakyat

Percayalah, UMNO Tidak Akan Berubah

Posted on April 7, 2010 by Prasert E.C.

Konvensyen BN, wakil MCA bertindak keluar dewan

Usaha Barisan Nasional untuk merampas Selangor dari Pakatan Rakyat dengan agenda konvensyennya di Shah Alam, hari ini menerima tamparan apabila 15 perwakilan MCA Kapar bertindak meninggalkan majlis itu.

Ketua MCA Kapar, Datuk Song Kee Chai yang dihubungi melalui telefon berkata antara punca tidak puas hati mereka ialah kerana MCA dianak-tirikan pada konvensyen berkenaan.

Antaranya, hanya lagu BN dan Umno dinyanyikan sedangkan lagu parti komponen lain tidak diendahkan.

“Konvesyen itu dianjurkan oleh BN, jadi menyanyikan laguUmno tidak mencerminkan semangat BN dan juga 1Malaysia,” kata Song lagi.

Selain itu, katanya, hanya tetamu dan pemimpin utama dari Umno yang dijemput duduk di pentas utama. Mereka termasuk Datuk Mohd Zin, Datuk Seri Noh Omar, Shafei Abdullah dan seorang lagi.

Tiada tetamu ataupun pemimpin parti komponen lain yang dijemput ke pentas utama.

Menurut Song apa yang menghangatkan lagi suasana ialah ketika ucapannya, Noh Omar yang juga timbalan pengerusi perhubungan Umno Selangor berkata orang Melayu telah banyak berkorban demi rakan-rakan bukan Melayu.

Menurut Noh, rakyat bukan Melayu sepatutnya berterima-kasih kerana diberikan kerakyatan.- (Malaysiakini)

UMNO tetap UMNO dan tidak akan berubah – tidak mempedulikan sensitiviti parti komponen BN dan tidak menghiraukan perasaan orang-orang bukan Melayu, termasuk mereka yang berdiri teguh di belakang UMNO sejak sekian lama.

UMNO bercakap seolah-oleh mereka ialah wakil Melayu seMalaysia. Sedarlah wahai pemimpin UMNO, majoriti Melayu kini telah sedar siapa kawan, siapa lawan. Satu bangsa tidak semestinya satu hati, satu matlamat. Siapakah pembunuh bangsa paling kejam kalau bukan bangsa itu sendiri.

Pemimpin UMNO tidak habis-habis mengungkitkan perihal kemurahan hati dan pengorbanan orang Melayu demi orang-orang bukan Melayu, khususnya orang Cina dan India. Semua orang tahu, dan tidak siapa mempersoalkan pengorbanan orang-orang Melayu itu. Tetapi sampai bila isu ini akan diungkitkan?

Pengorbanan itu sesuatu yang mulia dan tidak seharusnya diungkit-ungkitkan kerana takut akan hilang kemuliaannya.

Sekarang sudah lebih 50 tahun kita merdeka, adakah kita masih membangitkan isu “pengorbanan” Melayu seolah-olah sehingga hari kiamat pun pengorbanan itu tidak mungkin dapat dibalas?

Perkara ini tidak seharusnya dibangkitkan lagi kerana majoriti orang bukan Melayu warganegara Malaysia hari ini dilahirkan di bumi ini. Mereka yang mendapat kerakyatan melalui kemurahan hati Melayu (atau British?) sudah lama masuk kubur. Jikalau UMNO mahu menuntut budi, pergilah menuntut di kubur. Mahu melucutkan kerakyatan mereka pun rasanya tiada siapa larang.

UMNO jangan jadi seperti ceti haram atau ah long. Bapa pinjam, tetapi anak cucu yang diminta membayar hutang setelah bapa meninggal dunia.

Pemimpin UMNO entah sedar atau tidak bahawa mereka dapat membentuk kerajaan, menduduki barisan Kabinet dan menjadi raja kepada rakyat sehingga hari ini kerana “pengorbanan” orang-orang bukan Melayu juga.

Sekiranya bukan kerana “pengorbanan” orang-orang bukan Melayu setiap kali PRU, adakah pemimpin UMNO mampu membentuk kerajaan? PAS yang tidak pernah menerima “pengorbanan” orang-orang bukan Melayu, tidak pernah membangkitkan isu “kemurahan hati” orang-orang Melayu kepada bukan Melayu. Jikalau diperhitungkan, PAS (sebelum PRU 2008) tidak berhutang budi kepada orang bukan Melayu kerana PAS tidak pernah mendapat undi mereka. Sedangkan UMNO-BN dalam beberapa kali PRU diselamatkan oleh undi Cina dan India. Jadi, UMNOlah yang sebenarnya harus sedar bahawa orang-orang bukan Melayu banyak berkorban untuk mereka.

Melihat kepada sikap pemimpin UMNO yang tidak habis-habis “menyakitkan hati” orang-orang bukan Melayu, maka tidak hairanlah sekiranya undi bukan Melayu akan terus kekal bersama Pakatan Rakyat pada PRU akan datang.

0 comments: