.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, April 17, 2010

0 Hormatilah pemimpin negara. Mereka hendak buat kebaikan untuk rakyat dan negara

Lelaki mahu bunuh Obama kena 10 tahun


2010/04/17
Militan rancang pancung tokoh kulit hitam AS

WASHINGTON: Seorang militan kulit putih Amerika Syarikat dijatuhi hukuman penjara 10 tahun kelmarin selepas didapati bersalah atas dakwaan bersubahat untuk membunuh calon Presiden ketika itu, Barack Obama dan berpuluh-puluh warga Afrika-Amerika lain pada 2008. Hakim J Daniel Breen menjatuhkan hukuman itu ke atas Paul Schlesselman, 19, dari West Helena, Arkansas selepas tertuduh mengaku bersalah Januari lalu dalam komplot besar-besaran mensasarkan warga kulit hitam Amerika. Dia mengakui terbabit dalam komplot untuk membunuh seramai 88 orang dan memancung 14 warga Afrika-Amerika yang diakhiri dengan membunuh Obama, yang ketika itu cuba menjadi Presiden kulit hitam pertama negara itu.

Schlesselman juga berkata, dia terbabit dalam rancangan mengangkut senjata api, mencuri senjata daripada seorang penjual berlesen dan menghantar senapang patah ke beberapa negeri bagi membantu melakukan pembunuhan, rompakan dan mencuri.

Pada 14 Januari lalu, Schlesselman mengaku bersalah kepada satu tuduhan terbabit dalam komplot pembunuhan, satu dakwaan mengancam untuk membunuh dan mencederakan calon presiden serta satu tuduhan memiliki senjata api.

Defendan bersama Schlesselman, Daniel Cowart, 21, juga mengaku bersalah dan kini menunggu hukuman, dijadualkan pada Julai depan.
Pihak berkuasa menyifatkan pasangan itu sebagai kumpulan radikal dan militan kulit putih yang ditahan pada Oktober 2008.

Cowart dari Bells, Tennessee dan Schlesselman bertemu di internet sebulan sebelum itu. Cowart membeli sepucuk raifal dan menyimpan dua senapang buatan tangan, kedua-duanya dicuri daripada datuknya.

Schlesselman juga memiliki selaras senapang pendek dan revolver yang diambil daripada bapanya tanpa kebenaran. – AFP

0 comments: