.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, April 06, 2010

0 Gempa bumi lagi. Hampir setiap hari di merata tempat. Mari berdoa

Gempa gegar Mexico, AS


2010/04/06


SEBUAH kereta melepasi rekahan di lebuh raya Mexicali-Tijuana selepas gempa melanda. - Foto AP Dua maut, 100 cedera gegaran 7.2 skala Richter goyang bangunan

TIJUANA: Sekurang-kurangnya dua terbunuh dan 100 lagi cedera selepas satu gempa bumi berukuran 7.2 skala Richter melanda sempadan Mexico dan dirasai di beberapa kawasan di Amerika Syarikat termasuk Los Angeles, Phoenix dan Vegas.

Dua terbunuh di Mexico dan 100 lagi cedera, kebanyakannya kerana dihempap objek yang jatuh kerana gempa itu yang turut menyebabkan bekalan elektrik terputus, memaksa pesakit di hospital dan rumah orang tua dipindahkan serta menyebabkan bandar Arizona menutup kawasan pinggirnya. Gempa itu berpusat di selatan sempadan Amerika berhampiran Mexicali, adalah antara gempa paling kuat melanda rantau itu sejak berdekad lalu. “Ia seolah-olah dirasai sekurang-kurangnya 20 juta orang pada ketika ini,” kata pakar seismologi Pejabat Geologi Amerika (USGS), Lucy Jones. “Kebanyakan penduduk di California Selatan merasai gempa ini.”

Gempa waktu tengah hari kelmarin paling teruk dirasai di Mexicali, pusat perdagangan sibuk di sepanjang sempadan Mexico dan California. Pihak berkuasa berkata, gempa itu diikuti sekurang-kurangnya 20 gegaran kecil susulan, termasuk tiga dengan kekuatan 5.1, 4.5 dan 4.3 skala Richter pada kedalaman 10 kilometer.

“Gegaran masih dirasai di Mexicali,” kata Pengarah Perlindungan Awam Baja, California, Alfredo Escobedo.

Katanya, seorang lelaki terbunuh apabila rumahnya runtuh di luar Mexicali. Manakala, mangsa kedua maut apabila dia panik ketika gegaran berlaku, lari jalan raya dan dilanggar kereta.
Bekalan elektrik terputus di keseluruhan bandar yang dijangka berlangsung sekurang-kurangnya 14 jam, kata Escobedo.

Seramai 300 pesakit dipindahkan dari Hospital Awam Mexicali ke klinik persendirian kerana bangunan itu tidak mempunyai bekalan elektrik mahu pun air.

Jana kuasa kecemasan mungkin tidak bertahan lama dan pihak berkuasa perlu memindahkan pesakit ke hospital lain di luar bandar ini, katanya. Garaj kereta di majlis perbandaran Mexicali juga runtuh, kata Escobedo, namun tiada siapa cedera.

Banyak laporan dibuat berhubung kerosakan dari Mexicali ke Calexico, Arizona, bandar dengan 27,000 penduduk. Majlis Perbandaran Calexico mengisytiharkan perintah kecemasan.

Kenderaan peronda polis mengawal jalan di pinggir Calexico. Banyak tingkap pecah dan dinding runtuh dari sesetengah bangunan.

Polis Calexico, Lt Gonzalo Gerardo berkata kebanyakan kawasan rosak berlaku di pinggir bandar di mana bangunan di sana dibina pada 1930 an dan 1940 an dan tidak dapat menahan gempa sekuat itu.

“Kawasan pinggir bandar akan ditutup sehingga diberitahu. Saya tidak yakin ia akan dibuka segera,” katanya. “Banyak rekahan, tingkap pecah dan tidak selamat untuk sesiapa pergi ke sana.”

Bahagian tenggara bandar itu terputus bekalan elektrik selama empat jam.
Rosendo Garcia, 44, berkata beliau sedang memandu pulang bersama anak perempuannya dari tempat kerja apabila gempa berlaku. – AP

0 comments: