.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, April 14, 2010

0 Gempa bumi di China.

67 maut akibat gempa kuat di China


2010/04/14
BEIJING: Sekurang-kurangnya 67 terbunuh dan ramai lagi dilaporkan tertimbus berikutan gempa kuat 6.9 magnitud melanda Wilayah Qinghai, awal pagi tadi.

Banyak rumah dilaporkan runtuh dengan jalan raya rosak dan terhalang oleh tanah runtuh selain sistem telekomunikasi turut terjejas teruk. Pegawai kerajaan berkata, ramai penduduk cedera berikutan gempa berkenaan yang mencetuskan panik di kalangan penduduk di kawasan pedalaman berdekatan sempadan Tibet itu. Agensi berita Xinhua melaporkan, lebih 85 peratus rumah di kawasan pusat gempa musnah dan runtuh, khususnya di Pekan Jiegu.

“Terdapat keretakan besar di bangunan Hotel Yushu, bangunan empat tingkat bangunan kerajaan juga runtuh.

"Sebahagian bangunan sebuah sekolah vokasional runtuh dan dilaporkan ramai murid tertimbus," kata seorang pegawai kerajaan. - AFP


Berita susulan:

Korban gempa China meningkat 617 orang



Bangunan kediaman dan komersial di bandar Jiegu, daerah Yushu di Qinghai, wilayah barat China ranap selepas dilanda gempa bumi kuat, kelmarin. - AP

--------------------------------------------------------------------------------



YUSHU 15 April - Jumlah korban gempa bumi di daerah terpencil dan bergunung-ganang di Yushu, wilayah barat laut China meningkat kepada 617 orang hari ini.

Angka kematian dijangka meningkat kerana mangsa yang masih terperangkap di bawah runtuhan rumah, sekolah dan biara di ibu kota daerah, Jiegu (Gyegu dalam bahasa Tibet) menghadapi peluang tipis untuk hidup dalam keadaan suhu di bawah paras beku.

Konvoi trak membawa bekalan bantuan dan khemah kepada mangsa yang menghadapi ancaman cuaca sejuk mula tiba di kawasan tersebut hari ini.

Konvoi bas yang membawa pekerja penyelamat dan trak yang mengangkut makanan dan ubat-ubatan bergerak sepanjang malam mengharungi salji, ribut pasir dan angin kencang di lebuh raya sejauh 1,000 kilometer yang memisahkan Yushu daripada ibu kota Qinghai, Xining.

Khemah-khemah didirikan di sekitar patung seorang pahlawan berkuda di Jiegu, di mana tinggalnya majoriti daripada 100,000 penduduk di kawasan itu.

Sami Buddha menggali runtuhan menggunakan penyodok, sementara askar menghulurkan nasi dan bubur kepada mangsa yang kesejukan.

Stadium sukan kini dijadikan hospital sementara, tetapi masih tidak mencukupi bagi merawat begitu ramai mangsa yang patah tulang dan mengalami kecederaan lain. Berpuluh-puluh penduduk Tibet yang cedera dan trauma terlantar di luar stadium.

Gempa bumi itu berpusat di kawasan pergunungan yang membahagikan wilayah Qinghai dengan Wilayah Autonomi Tibet (TAR).

Dataran Tibet sering digegarkan gempa bumi, walaupun kemalangan jiwa selalunya sedikit kerana tidak ramai penduduk tinggal di sana.

Hampir 10,000 penduduk cedera dalam gempa bumi semalam, 1,000 daripada mereka parah, sementara beratus-ratus lagi penduduk belum diketahui nasib mereka. - Reuters

0 comments: