.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, April 11, 2010

0 Buku Teks vs Filem Kita. Mari sokong filem yang ada isi. Mari hasilkan skrip bermutu tinggi! Bagaimana dengan bajet tayang?

ARKIB : 04/04/2010

Banyak teks layak difilemkan

Oleh A. Rahim Abdullah

DALAM eseinya (Mingguan Malaysia, 7 Mac 2010)Ku Seman Ku Hussain menulis tentang sepuluh sasterawan kita diangkat ke taraf Sasterawan Negara (SN), tetapi siapa yang betul-betul memanfaatkan karya-karya sastera mereka itu? Kenapa karya-karya yang penting itu juga tidak dapat difilemkan? Dr. Mawar Shafie (Mingguan Malaysia, 21 Mac 2010) pula cuba mengaitkan keperluan sastera dan hubungannya dengan bidang-bidang lain.

Yang ingin disebut dalam tulisan ini ialah kenapa penerbit dan pengarah filem Melayu, tidak pernah menjenguk karya-karya besar SN kita? (kecuali Jamil Sulong yang mengarahkan filem Ranjau Sepanjang Jalan karya Shahnon Ahmad pada dekad 1980-an).

masyarakat sudah muak dengan cerita-cerita murahan, rempit, dadah, lumba kereta haram dan dunia hantu.

Dengan kata lain, filem kita lemah kerana tidak ada isi. Adakah penulis filem kita tidak tahu menulis cerita? Atau kerana mereka tidak menguasai teknik penulisan? Apakah benar, isi cerita tentang perjuangan besar bangsa Melayu dalam membangun negara bangsanya, tidak mampu dihasilkan oleh pengarang kita? Selama manakah kita sedia disogok dengan cinta monyet?

Kalau Ku Seman memberi contoh, dan bertanya tak adakah karya SN yang layak difilemkan seperti Hujan Pagi karya A Samad Said, jawabannya memang ada. Novel Hujan Pagi itu adalah dunia percaturan politik dan kewartawanan Melayu yang cukup hebat ditelanjangi Samad dalam konteks dunia surealisme-magis. Kejadian dalam Hujan Pagi itu juga masih berlaku dan amat relevan dengan dunia 1Malaysia hari ini!

Kalau kita ingin meneliti karya SN yang sesuai diadaptasi untuk penerbitan filem, ia bermula dengan karya-karya Keris Mas. Dalam hal ini, saya lebih menyenangi novel kedua beliau: Korban Kesuciannya. Walaupun ada orang menunjuk kepada Saudagar Besar dari Kuala Lumpur, kerana novel itu semacam sebuah propaganda dan antiplot atau antithesis yang kini mungkin ketinggalan zaman, kerana DEB pun akan berkubur?

Novel Korban Kesuciannya padat dengan pemikiran besar pembangunan minda wanita Melayu dengan latar zaman 1930-an dan 1940-an. Keris Mas menulisnya dengan teknik pengembangan plot yang mudah bagi keperluan memindahkannya ke lakon-layar. Teks itu terhasil dalam kondisi yang amat romantik, baik dari segi bahasa mahupun mesej yang dihasratkan pengarang tatkala zaman remajanya (dalam usia 26 - 27 tahun).

Dalam banyak novel Shahnon Ahmad, Ranjau Sepanjang Jalan dan Rentong telah dipindahkan ke dalam drama TV swasta sebelum ini. Saya tertarik dengan Seluang Menodak Baung dan Al-Syiqaq 1. Malahan Al-Syiqaq 1 pernah dicadangkan pada akhir 1990-an dulu untuk difilemkan. Saya sendiri diminta membuat treatment dan sinopsisnya, tetapi hasrat tersebut mati begitu sahaja, kerana taukenya barangkali tidak cukup modal. Al-Syiqaq 1 yang sangat sarat isi tentang pemikiran dan perkembangan Islam di negeri ini akan sama tarafnya dengan novel The Roots karya Alex Haley yang turut difilemkan. Malahan Allahyarham Dr. Anuar Nor Arai pernah berkata kepada saya awal 1990-an dulu, 'jangan sesiapa mengusik Al-Syiqaq 1', kerana beliau sedang mengerjakan skrip atau lakonlayarnya!

kebijaksanaan

Seluang Menodak Baung selain mengajar kita tentang kebijaksanaan dan membentuk manusia menjadi lebih manusiawi, juga sebuah naratif yang dipenuhi tanda-tanda, dan kesan kejiwaan yang tidak mustahil berlaku dalam dunia bangsa Melayu masakini. Ini kerana kemiskinan, kehilafan dan kecurangan politik dan pihak penguasa, menyebabkan pemberontakan massa akan meletus bila-bila sahaja!

Idea yang sama juga terdapat dalam Tunggul-tunggul Gerigis, di mana akibat perbezaan fahaman politik, orang Melayu sanggup bergaduh sesama keluarga, sama sekampung, dan akhirnya siapa yang untung? Banyak lagi karya cerpen Shahnon yang menjanjikan kesan senario yang halus apabila ada penulis naskah yang bijak menanganinya.

Menoleh kepada karya Usman Awang, oleh kerana novelnya sebuah sahaja, Tulang-tulang Berserakan, memang wajar difilemkan, selain banyak lagi karya dramanya seperti Muzikal Uda dan Dara. Novel-novel A Samad Said seperti Salina dan Sungai Mengalir Lesu telahpun dipentaskan, sama dengan Wira Bukit dan Lantai T Pinkie. Sementara Di Mana Bulan Selalu Retak yang pada dekad 1960-an dianggap memiliki avant-garde itu wajar jika difilemkan bersama teks Langit Petang (versi baharu), Hujan Pagi, Daerah Zeni dan Cinta Fansuri.

Novel-novel trilogi Arena Wati sangat padat dan memerlukan penulisan naskah lakon-layar yang berhemat, sejajar dengan falsafah dan visi Melayu Nusantara yang cuba dilebarkan oleh SN ini ke taraf global. Bermula dengan Gelora ataupun Sandera, teks itu sangat menarik dan memakan biaya yang sangat besar tuntuk memilemkannya. Apatah lagi jika autobiografi seperti Enda Gulingku atau Sudara hendak diterbitkan dalam medium filem.

Kalau pihak berwajib seperti FINAS misalnya, yang mahu menyokong gagasan 1 Malaysia, kita tidak boleh menolak Interlok, salah sebuah masterpiece Abdullah Hussain! Inilah novel terawal Melayu yang memanifestasikan gagasan perpaduan, dan kewajiban semua rakyat yang mengaku taat setia kepada Malaysia.

Novel Juara karya S Othman Kelantan telahpun dipindahkan ke layar perak oleh Uwei Shaari. Masih banyak novel S Othman yang sesuai dikerjakan lagi seperti Pengertian, Angin Timur Laut, Ruang Perjalanan, Wajah Seorang Wanita, Perwira dan Ustaz, harus berani kita bawa ke dunia Melayu dan Nusantara.

Selain Hari-hari Terakhir Seorang Seniman, Arus dan Naratif Orgosonto, penting untuk kita mengenal mitos Melayu moden, baik dalam dunia politik mahupun sosiobudaya, di samping cerpen dan beberapa buah drama Anwar Ridhwan lainnya, yang sangat sesuai dipindahkan ke filem. Jadi kita tidak kekurangan bahan yang mempunyai isi yang kukuh mengenai perjuangan bangsa yang besar dan perlu dipaparkan dalam layar lebar.

Kalau kita menoleh kepada perkembangan filem di Indonesia misalnya, penulis, penerbit dan pengarah di sana lebih terbuka minda dan kreativiti mereka. Bukan novel, malahan bahan daripada dua tiga rangkap puisi pun boleh diadaptasi ke layar perak. Usaha dan kreativiti yang dilakukan Asrul Sani (sasterawan Angkatan 45) yang mengangkat puisi-puisi Chairil Anwar (sahabatnya) dan lain-lain karya sasterawan bangsanya menjadi filem yang baik aspek estetiknya, seperti Cintaku Jauh di Pulau (1971). Asrul juga memindahkan novel Salah Asuhan ke filem (1974), Sitti Nurbaya dan Bulan di Atas Kuburan (1976), Di Bawah Lindungan Ka'bah (1978), dan Sengsara Membawa Nikmat.

Kalau Mawar Shafie mencadangkan teks Hikayat Malim Deman dan karya trilogi Dr. Rahmat Haroun Hashim sebagai teks yang mempunyai potensi ditransformasi ke filem, saya mencadangkan pula Hikayat Terong Pipit yang kaya sifat makarnya dan ilmu perang Melayu itu, tentu tidak kalah dengan Lord of the Ring, ataupun siri filem Star Wars.

0 comments: