.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, April 01, 2010

0 Apabila Kit Siang kritik Muhyiddin tentang 1Malaysia

Kit Siang berniat jahat serang 1Malaysia


2010/04/01
KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, tindakan Lim Kit Siang yang menyerangnya konon tidak menyokong konsep 1Malaysia adalah perbuatan jahat untuk memecah-belahkan pemimpin kerajaan.

Sambil menegaskan beliau pemimpin Barisan Nasional yang diamanahkan untuk adil kepada semua kaum, Timbalan Perdana Menteri berkata, ia menunjukkan Penasihat DAP itu kehabisan isu dengan membuat kenyataan beliau dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak senada konsep 1Malaysia. “Saya percaya Kit Siang ada niat jahat sebab tidak sokong 1Malaysia. Tindakan jahat itu bertujuan menyerang gagasan 1Malaysia yang disokong rakyat tetapi tidak disokong pemimpin itu. “Dalam BN semua kaum ada, Iban sehingga Melayu, Cina dan India dan kita mewakili semua kaum di negara ini. DAP pejuang satu kaum, tetapi cakap dia Middle Malaysia,” katanya semalam.

Muhyiddin mengulas gesaan Kit Siang semalam yang mencabar beliau meletakkan jawatan Timbalan Perdana Menteri jika gagal menjelaskan pendirian terhadap konsep 1Malaysia.

Muhyiddin berkata, penjelasannya di Dewan Rakyat sebelum ini jelas iaitu apabila pemimpin berjuang untuk kaumnya, ia tidak bermakna menolak 1Malaysia.
“Tidak salah bagi pemimpin berjuang untuk kepentingan kaum dia. Tidak mungkin Lim kata tak berjuang kaum Cina.
“Tidak bermakna bila kata nak tolong Melayu, orang Cina tak tolong. Malah, DAP dianggap sebagai parti cauvinis yang dominasi oleh satu kaum saja,” katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata, BN tidak terperangkap dengan permainan politik Kit Siang yang cuba mengalih tumpuan rakyat terhadap pelbagai isu yang gagal diselesaikan pembangkang.

“Saya tidak termakan itu, dia boleh sebut seribu kali. Saya seorang Melayu, tetapi tidak bererti kita bukan rakyat Malaysia. Kalau saya jelaskan banyak kali pun, Lim tidak akan faham,” katanya.

0 comments: