.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, April 06, 2010

0 1Malaysia adalah idea tulen pemimpin tulen kita

'1Malaysia bukan idea dari luar'


2010/04/05
Pembangkang sebar fitnah tidak puas hati gagasan diterima rakyat: PM

KUALA LUMPUR: Idea Gagasan 1Malaysia adalah cetusan percambahan fikiran Datuk Seri Najib Razak bersama pelbagai kumpulan ke arah mewujudkan wadah baru untuk memperkukuhkan perpaduan nasional.

Perdana Menteri berkata, dakwaan kononnya slogan 1Malaysia datangnya dari negara luar, termasuk Israel adalah fitnah pembangkang semata-mata, sebaliknya beliau berbincang dengan beberapa rakan selepas menyedari kepentingan usaha baru ke arah penyatuan rakyat.
Saya bincang dengan beberapa teman sebab amat penting kita membuat usaha baru ke arah perpaduan nasional... sebagai penyatuan. Jadi, saya selalu menjemput pelbagai kumpulan mengadakan percambahan fikiran dan apabila saya menggariskan perkara ini, bila kita lakukan percambahan fikiran, timbullah idea Gagasan 1Malaysia ini, katanya dalam wawancara khas yang disiarkan melalui Bernama TV sempena setahun menjadi Perdana Menteri.

Dalam program Setahun Di Aras 5: Temubual Khas Bersama Perdana Menteri, Najib ditemubual oleh Timbalan Ketua Pengarang Bernama, Zulkefli Salleh dan Editor Ekonomi, Mikhail Raj Abdullah di pejabatnya di Putrajaya.

Najib juga berkata, dakwaan pembangkang itu bertujuan merosakkan atau mencemar gagasan itu selepas idea berkenaan semakin hebat diterima oleh rakyat.

Mereka (pembangkang) tak berani serang Gagasan 1Malaysia. Mereka tidak dapat mempertikaikan, mereka cuba untuk merosakkan, mencemar dan mencalarnya melalui kononnya ilham atau idea yang datang dari negara luar. Ini satu fitnah tidak benar, tidak berasas sama sekali, katanya merujuk kepada dakwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Parlimen baru-baru ini.

Perdana Menteri berkata kemuncak kepada penghayatan Gagasan 1Malaysia ialah apabila ia membawa keuntungan strategik kepada rakyat dan negara.
Beliau menjelaskan Gagasan 1Malaysia meletakkan kepentingan rakyat mengatasi kepentingan lain dan mengutamakan keberkesanan serta keberhasilan sesuatu program yang dirancang.

Najib juga berkata, kefahaman rakyat terhadap Gagasan 1Malaysia makin meningkat apabila banyak badan korporat menggunakan 1Malaysia sebagai simbol dalam logo mereka.

Sebutan Salam 1Malaysia umpamanya menjadi kelaziman sekarang dan ada juga perkahwinan 1Malaysia. Jadi, saya lihat ia sudah menjadi satu gerakan massa, katanya.

Mengenai halangan terhadap Gagasan 1Malaysia, Perdana Menteri berkata, ia lebih di kalangan golongan yang masih memikirkan kepentingan kelompok atau kaum masing-masing tanpa usaha ke arah penyatuan. - Bernama

0 comments: