.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Monday, March 01, 2010

0 Laporan berita gempa di Chile oleh Utusan Malaysia

Sumber: UM:

Chile bergegar lagi 115 kali

WASHINGTON 28 Feb. - Beberapa gegaran baru yang kuat melanda Chile awal hari ini, gegaran susulan selepas gempa kuat yang melanda negara Amerika Latin itu, semalam.

Setakat ini jumlah korban dilaporkan meningkat kepada 300 orang dan jumlah yang terbunuh dalam bencana itu dijangka terus meningkat.

Jabatan Geologi Amerika Syarikat menyatakan sebanyak 115 gegaran susulan dilaporkan di negara itu berukuran antara 4.9 hingga 6.9 pada skala Richter awal hari ini.

Kejadian itu menyebabkan penduduk di wilayah tengah Chile yang teruk dilanda bencana itu terpaksa bermalam dalam khemah bagi mengelakkan kemalangan.

Jabatan itu melaporkan gegaran paling kuat berukuran 6.1 pada skala Richter dikesan pada pukul 8.25 pagi waktu tempatan (pukul 11.25 malam waktu Malaysia), pada kedalaman 35 kilometer kira-kira 63 kilometer ke utara bandar Talca.

Chile terletak dalam kawasan lingkaran api di Pasifik dan sering mengalami gegaran seismik.

Pusat gempa bumi yang berlaku semalam berada beberapa ratus kilometer ke utara kejadian gempa besar yang melanda Chile pada Mei, 1960 berukuran 9.5 pada skala Richter yang mengorbankan antara 2,200 hingga 5,700 penduduk.

Pegawai Chile berkata, kejadian gempa semalam menyebabkan 1.5 juta rumah dan bangunan rosak atau ranap, selain menyebabkan kemudahan pengangkutan di bandar Concepcion yang terletak berhampiran pusat gempa itu mengalami kerosakan teruk.

Gempa yang melanda Chile semalam itu juga merupakan antara 10 gempa paling kuat pernah dilaporkan dalam sejarah.

Gegarannya dapat dirasakan sehingga sejauh Jepun dan turut menyebabkan tsunami di Lautan Pasifik.

Amaran tsunami telah dikeluarkan di 55 negara sehingga ke New Zealand dan gempa itu telah mencetuskan tsunami di utara Jepun, menyebabkan ratusan ribu penduduk dipindahkan. – AFP

Respon:
115 gegaran susulan? 10 gempa terkuat dalam sejarah? Takut! Mari berdoa kepada Tuhan Yang Maha Kuasa.

0 comments: