.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Monday, March 01, 2010

0 Lagi pemain arsenal patah kaki dalam perebutan kejuaraan

Sumber: UM:

Malang Ramsey rencat pesta Arsenal



Aaron Ramsey menahan kesakitan akibat patah kaki sambil cuba ditenangkan oleh pemain yang menerjahnya, Ryan Shawcross pada perlawanan Liga Perdana England, kelmarin.– AP

LONDON, England – Kegembiraan Arsenal mengalahkan Stoke 3-1 terencat apabila pemainnya, Aaron Ramsey patah kaki akibat terjahan keras pemain lawan, Ryan Shawcross, kelmarin.

Pengurus Arsenal, Arsene Wenger berkata, Ramsey mungkin akan dipindahkan ke hospital di London.

‘‘Kami tahu ia merupakan kecederaan yang amat teruk, namun kami tidak tahu berapa lama dia akan direhatkan, apa yang pasti sudah tentu untuk jangka panjang.

‘‘Saya kecewa dengan terjahan yang dilakukan oleh Shawcross. Kami memang sudah mengetahui dengan cabaran yang akan dihadapi dalam setiap perlawanan.

‘‘Namun, kami hilang tiga pemain (Eduardo dan Abou Diaby) kerana terjahan melampau, saya enggan untuk mempercayai bahawa ia merupakan satu kebetulan.

‘‘Saya sukar mempercayai apabila terpaksa melalui perkara seperti ini. Saya hanya percaya apa yang saya lihat dan apabila anda mendapati pemain mengalami kecederaan sedemikian, ia amat sukar untuk diterima,’’ kata Wenger.

Shawcross dilayangkan kad merah sejurus selepas insiden itu dan dia menangis selepas melihat kecederaan yang dialami Ramsey.

‘‘Kami tidak dilindungi sepenuhnya. Kadang kala kami sering menjadi mangsa kepada kekasaran pemain lawan,’’ kata ketua pasukan Arsenal, Cesc Fabregas.

Namun, Shawcross mengakui tiada niat mencederakan Ramsey ketika melakukan terjahan itu.

‘‘Saya berasa cukup sedih apabila melihat Ramsey mengalami kecederaan yang begitu teruk dan harapan saya bersamanya.

‘‘Saya mendoakan Ramsey agar cepat sembuh daripada kecederaannya,’’ kata Shawcross.

Selepas perlawanan itu, Fabio Capello memanggil Shawcross ke dalam skuad England buat kali pertama dalam kariernya menjelang pertemuan persahabatan dengan Mesir.

‘‘Sepanjang yang saya tahu, Shawcross tidak pernah berniat sebegitu. Tidak mungkin... walaupun berjuta tahun dia tidak akan beraksi dan berbuat begitu kepada seseorang.

‘‘Dia begitu kecewa dengan apa yang terjadi, anda boleh lihat dia menangis ketika meninggalkan padang, dia terkejut apabila mengetahui kecederaan Ramsey,’’ kata Wenger.

Permainan terikat 1-1 ketika insiden itu berlaku, namun Arsenal mendapat penalti di saat akhir permainan sebelum Thomas Vermaelen menambah jaringan ketiga pada masa kecederaan. – AP

Respon:
Apabila melihat ulang tayang pertembungan kaki itu, betapa sukar untuk mempercaya. Masih ingat bagaimana tiga tahun dulu, pemain arsenal patah kaki dan sejak itu prestasi merosot dan gagal kerkal di takhta liga. Sangat menyedihkan untuk pasukan, team, negaranya, dirinya, keluarganya dan semua yang dekat dengan ramsey.

0 comments: