.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, February 03, 2010

0 Tahniah designer E-pasport ini! Hasil yang membanggakan

Sumber: BH:

E-pasport Malaysia versi ICAO dilancar
Oleh Azrina Ahzan dan Siti A'isyah Sukaimi
bhnews@bharian.com.my




HISHAMMUDDIN menunjukkan e-pasport Malaysia versi ICAO di KLIA, semalam.



Dokumen pertingkat integriti, keseragaman perjalanan antara negara anggota: Hishammuddin

SEPANG: Kementerian Dalam Negeri semalam melancarkan e-pasport Malaysia versi Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) bertujuan meningkatkan integriti dan keseragaman dokumen perjalanan antara negara anggota ICAO, selain mencegah pemalsuan pasport Malaysia.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata pasport berkenaan juga mampu melindungi identiti rakyat Malaysia, memperkasa kawalan keselamatan di pintu masuk negara dan mampu menyaring pengembara berisiko tinggi.

"Pasport baru ini adalah sejajar dengan saranan ICAO supaya semua negara membuat penambahbaikan terhadap dokumen pasport antarabangsa masing-masing mengikut piawaian yang dite-tapkan.

"Ia kerana keadaan landskap baru perubahan mobiliti manusia dan keselamatan global yang tanpa sempadan memerlukan pasport versi ICAO ini diperkenalkan di negara ini, dalam usaha membendung kegiatan anti pemerdagangan orang dan penyeludupan dadah," katanya kepada media selepas melancarkan e-pasport Malaysia versi ICAO di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, semalam.

ICAO adalah agensi khas yang ditubuhkan di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan diberi mandat untuk mewujudkan piawaian serta spesifikasi pasport antarabangsa yang perlu dipatuhi negara anggotanya.


Setakat ini, e-pasport ini sudah diperkenalkan di 74 negara dan antara ciri keselamatannya ialah resolusi imej yang lebih tinggi untuk pengecaman wajah lebih tepat serta data yang terkandung dalam cip elektronik boleh dibaca semua negara berbanding sebelum ini.

Mengulas lanjut, Hishammuddin berkata, pengeluaran pasport itu akan dilaksanakan secara berperingkat di seluruh negara dan dijangka boleh dikeluarkan semua pejabat imigresen termasuk di luar negara mulai Ogos ini.

"Rakyat Malaysia yang memiliki pasport ini akan menikmati kemudahan e-perkhidmatan di pintu pemeriksaan automatik yang dise-diakan oleh negara anggota ICAO di seluruh negara.

"Walaupun pengeluaran pasport ini membabitkan kos tambahan, caj yang dikenakan tetap sama iaitu RM300 bagi pasport yang mempunyai tempoh sah lima tahun dan RM100 bagi pasport dua tahun," katanya.

Mengenai struktur gaji dan imbuhan yang bakal dinikmati anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM), beliau berkata, ia akan diumumkan pada sidang media khas yang diadakan selepas mesyuarat pasca Kabinet kementeriannya hari ini.

0 comments: