.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, February 18, 2010

0 Pelajaran untuk ibu-bapa dan bakal ibu-bapa untuk membijakkan anak

Sumber: BH:

Bayi faham 2 bahasa sejak dalam perut


WASHINGTON: Satu kajian disiarkan rancangan Psychological Science menunjukkan bayi yang mendengar dua bahasa ketika dalam perut lebih terbuka untuk menguasai dua bahasa.

Pakar sains psikologi dari University of British Columbia dan seorang penyelidik dari Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan di Perancis membuat ujian terhadap dua kumpulan bayi yang baru dilahirkan.

Satu kumpulan hanya mendengar bahasa Inggeris ketika dalam kandungan manakala kumpulan lain mendengar bahasa Inggeris dan Tagalog.

Untuk mengenal pasti pilihan bayi bagi sesuatu bahasa, penyelidik menjejak tindak balas menghisap bayi baru dilahirkan.

Peningkatan kadar hisapan membayangkan tindak balas bayi itu terhadap sesuatu stimulus.

Dalam ujian pertama, bayi terbabit mendengar 10 minit ucapan dengan setiap minit diselang selikan dengan bahasa Inggeris dan Tagalog.

Bayi yang hanya berbahasa Inggeris lebih berminat dalam bahasa itu berbanding Tagalong di mana mereka menunjukkan peningkatan dalam kadar hisapan apabila mendengar perkataan Inggeris berbanding percakapan dalam bahasa Tagalog.

Manakala bayi yang terdedah dengan dua bahasa menunjukkan pilihan yang sama bagi bahasa Inggeris dan Tagalog. - AFP

0 comments: