.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, January 26, 2010

0 Teknik bisnes Myspace, teknik bisnes anda bagaimana? Myspace vs Facebook?

Sumber: BH:

MySpace bayar pampasan lagu

CANNES, Perancis 25 Jan. - Laman web sosial, MySpace yang menjadi medan kebanyakan artis untuk menonjolkan diri, kini terpaksa membayar pampasan kepada beberapa artis yang mendakwa mereka 'kehilangan' royalti lagu dan persembahan.

Ketua Pegawai Eksekutif MySpace, Owen van Natta semalam berkata, pihaknya telah menandatangani perjanjian dengan kumpulan hak persembahan SoundExchange bagi mengesan kira-kira 25,000 artis utama, individu dan artis yang tidak terikat dengan mana-mana syarikat rakaman bagi pihaknya untuk membayar royalti tertunggak berjumlah AS$14 juta (RM47.68 juta).

Katanya, beliau bercadang untuk menjadikan MySpace sebagai platform untuk memudahkan artis berhubung dengan SoundExchange, sebuah badan yang memperjuangkan hak artis untuk menerima royalti dan akan bertanggungjawab mengutip royalti jika hasil mereka diedarkan didalam laman web mahupun radio tanpa diberi bayaran royalti.

Perjanjian dengan MySpace membuka cara baru dan berkesan untuk menghubungi para artis yang berdaftar dengan MySpace tetapi tidak dengan SoundExchange, kata syarikat itu melalui satu kenyataan.

"Ini adalah satu cabaran untuk menyedarkan para artis akan kepentingan untuk berdaftar dengan SoundExchange kerana sebelum ini mereka tidak tahu sebenarnya mereka berhak untuk menerima royalti," kata Eksekutif Bunyi SoundExchange, Bryan Calhoun.

Dalam pada itu, MySpace yang juga adalah sebahagian daripada syarikat Rupert Murdoch News Corp telah berkembang menjadi kuasa industri muzik yang baru ketika ini, di bawah kendalian van Natta

Ini terbukti apabila para pengguna memuat turun kira-kira 180 juta lagu dalam MySpace Music, menurut kata Natta.

MySpace yang kini sedang bersaing rapat dengan pesaingnya, Facebook telah berjaya membina kerjaya beberapa artis terkemuka termasuk artis sensasi dari England, Lily Allen. - AFP

0 comments: