.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, January 27, 2010

0 Setuju subjek sejarah atau sastera penting supaya masyarakat tidak kasar malah mampu menonjolkan identiti sendiri yang hebat!

Sumber:

Pembelajaran sejarah ditingkat

Oleh NURUL HUDA HASSAN
huda.hassan@utusan.com.my

PULAU PINANG 26 Jan. - Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, mana-mana masyarakat yang tidak mengenali sejarah atau sastera akan menjadi masyarakat yang kasar dan tidak mampu menonjolkan identiti sendiri.

Kata beliau, sehubungan itu kementeriannya berhasrat membantu mempertingkatkan pembelajaran sejarah di sekolah-sekolah bagi membolehkan para pelajar lebih mengenai sejarah dan identiti bangsa dan negara.

"Subjek Sejarah penting untuk memupuk gagasan 1Malaysia di kalangan pelajar menerusi kegiatan kebudayaan, kesenian serta warisan dan ia memerlukan penglibatan pelbagai kaum.

"Kementerian melihat ia sebagai satu dividen untuk pelajar dan sekali gus mampu meningkatkan perpaduan dan kecintaan terhadap seni budaya pelbagai kaum daripada konteks sejarah," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau ditemui selepas Majlis Ikrar Gemilang Bagi Meraikan Ulang Tahun Ke-125 penubuhan Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan St. George dan perasmian muzium dan Galeri Puteri sekolah berkenaan.

Kata beliau, bagi menjayakan usaha itu, kementeriannya akan membantu sekolah-sekolah terpilih dan aktif menjalankan aktiviti sekolah termasuk kebudayaan, kesenian dan muzium.

Menurut Rais, pemahaman tentang sejarah dan sastera negara akan membantu mempercepatkan pencapaian gagasan 1Malaysia seperti yang dihasratkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Gagasan itu akan lebih mudah tercapai menerusi perpaduan dan pergaulan pelajar berbilang kaum di sekolah terutama apabila mereka saling mengenali budaya dan warisan satu sama lain.

"Dan perlu diingat, konsep 1Malaysia ini bukanlah soal politik, ia adalah soal kehidupan rakyat Malaysia yang terdiri daripada masyarakat pelbagai kaum," tegasnya.

Sementara itu, Rais menyifatkan SMK (P) St. George sebagai sekolah yang berjaya dalam memartabatkan kegiatan seni dan sangat terserlah dalam aspek amalan 1Malaysia setakat ini.

"Apa yang saya nampak, gagasan 1Malaysia di sekolah ini sudah pun terjalin baik di kalangan guru mahu pun murid kerana masing-masing begitu menghargai sumbangan setiap kaum melalui seni dan sejarahnya," katanya.

0 comments: