.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Monday, January 18, 2010

0 Peluang pembisnes untuk menilik pasaran dan buat duit banyak

Sumber: UM:

Iklan akhbar Melayu lebih berkesan

KUALA LUMPUR 17 Jan. - Pengiklanan dalam suratkhabar di Malaysia masih berkesan seperti enam tahun yang lalu meskipun pelbagai rangkaian media telah bertambah, demikian menurut kaji selidik Omnicom Media Group.

Pengarah Urusannya, Andreas Vogiatzakis berkata, jumlah pendedahan mesej pemasaran kepada pengguna merentasi pelbagai rangkaian media yang baru tidak menjejaskan pengiklanan dalam suratkhabar.

Menurutnya, pembaca suratkhabar yang memberi perhatian terhadap iklan kekal sebanyak 57 peratus pada tahun lalu.

"Bilangan suratkhabar utama juga telah meningkat kepada 35 buah tahun lalu daripada 32 pada tahun 2003 dengan pengedaran di Malaysia berjumlah 4.8 juta.

"Di semenanjung sahaja, pembaca suratkhabar bertambah sebanyak 22 peratus kepada 8.2 juta," katanya selepas majlis pelancaran Optimim Impression 2009, pengukur berasaskan kajian, di sini.

Hasil kaji selidik telah dikemas kini pada 2003 dan penyelidikan terbaru itu dijalankan pada Ogos tahun lalu.

Sebanyak 2,452 iklan dari 15 suratkhabar utama terhadap seramai 1,023 pembaca suratkhabar berumur antara 15 hingga 54 tahun dijalankan untuk dua minggu di sekitar kawasan Lembah Klang, Pulau Pinang, Ipoh dan Johor Bahru.

Pengarah Komunikasi Dalaman, Asia Pasifiknya, Guy Hearn berkata, kepelbagaian masih wujud merentasi pelbagai segmen demografik dan tajuk akhbar.

"Namun, majoriti iklan yang diberi perhatian menunjukkan kepentingan dan relevannya suratkhabar kepada pengiklan," ujarnya.

Sementara itu, Pengurus Penyelidikannya, Yong Shel Vei memberitahu, perhatian yang diberi terhadap iklan di kalangan pembaca kaum Melayu adalah tinggi hampir 68 peratus berikutan kekurangan iklan yang berselerak dalam akhbar berbahasa Melayu.

Katanya, secara purata, pembaca akhbar Melayu kurang terdedah dengan iklan iaitu 15 peratus lebih rendah berbanding pembaca daripada akhbar Cina.

"Ini sekali gus menjadikan keberkesanan pengiklanan dalam suratkhabar Cina dan Inggeris telah berkurangan berbanding akhbar Melayu," jelasnya.

0 comments: