.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, January 13, 2010

0 Jika Ronaldo 80j, bajet untuk pembangunan keseluruhan bola sepak Malaysia adalah lapan kali ganda

RM10j untuk tabung bola sepak
Oleh Syed Riduan Ahmad dan Azrina Ahzan
NAJIB (kiri) menerima jersi Malaysia yang tertera namanya daripada Rajagobal pada majlis Shakam di PICC, semalam.
Kerajaan setuju kaji semula Shakam dengan kadar lebih tinggi: NajibDUA suntikan bagi menyemarakkan sukan negara diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak membabitkan dana RM10 juta buat Tabung Pembangunan Bola Sepak serta kenaikan insentif kecemerlangan atlit. Skim Hadiah Kemenangan Sukan (Shakam) diperkenalkan sewaktu saya menjadi Menteri Belia dan Sukan pada 1986-1990 dan jika ada orang yang berhak mengkaji semula skim ini, sayalah orangnya.

Kerajaan bersetuju mengkaji semula skim ini dan akan mengumumkan kadar baru yang lebih tinggi dalam masa terdekat, kata Najib sebelum menyampaikan hadiah Shakam bernilai RM231,000 kepada semua pemenang 40 pingat emas negara di Sukan Sea Laos. Selain Shakam, Najib turut mengumumkan kesediaan kerajaan menyumbang RM10juta untuk Tabung Pembangunan Bola Sepak yang dicadangkan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek selepas skuad negara merangkul emas pertama Sukan Sea sejak 20 tahun lalu. Kali terakhir kita merangkul emas bola sepak Sukan Sea ialah di Kuala Lumpur pada 1989, ketika saya menerajui Kementerian Belia dan Sukan (KBS). Kali ini Ahmad Shabery pula berpeluang mengecapi kegemilangan dan kebanggaan melihat skuad negara memenangi emas.
Memandangkan bola sepak adalah sukan yang paling popular di peringkat akar umbi, kerajaan akan menyumbang RM10 juta sebagai permulaan untuk Tabung Pembangunan Bola Sepak dan berharap satu pelan pembangunan tersusun dan sistematik dilaksanakan bersama Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM). Kerajaan berharap dengan dua pengumuman besar ini, ia akan menjadi suntikan semangat buat atlit dan penggerak sukan negara untuk terus bekerjasama mencapai impian menjadi kuasa sukan terbesar, bukan setakat di rantau ini tetapi di Asia dan juga dunia. Kejayaan di Laos juga diharapkan dapat menjadi batu asas dalam usaha mencapai kejayaan lebih besar. Saya mahu semua pihak fokus dan melipatgandakan usaha untuk mencapainya, katanya yang meletakkan sasaran emas Sukan Olimpik 2012 di London sebagai matlamat utama negara.

0 comments: