.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, January 23, 2010

0 Badminton: Malaysia jumpa China


Sumber: UM:

Tan Fook pilih Jiewen sebagai teman hidup


Choong Tan Fook (dua dari kanan) menerima ucapan tahniah daripada pasangan regunya, Lee Wan Wah selepas mendaftar perkahwinannya dengan bekas bintang badminton China, Zhang Jiewen di Jabatan Pendaftaran Negara di Putrajaya, semalam. - BERNAMA

--------------------------------------------------------------------------------



PUTRAJAYA - Bekas pakar beregu negara, Choong Tan Fook menamatkan zaman bujangnya, semalam apabila memilih bekas bintang badminton China, Zhang Jiewen sebagai pasangan hidupnya, setelah lima tahun berkenalan.

Tan Fook, 34, dan Jiewen, 29, memeteraikan ikatan perkahwinan mereka secara sivil, di pejabat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), di sini, dengan ditemani rakan terdekat seperti Lee Wan Wah, Wong Choon Han dan Chew Choon Eng.

Pemain kelahiran Perak itu berpakaian kemas dengan mengenakan seluar hitam yang dipadankan bersama kemeja putih, kelihatan berseri-seri di samping isterinya, Jiewen, yang memakai blaus putih.

Tan Fook, ketika ditemui pemberita berkata, dia dan isteri merancang untuk berbulan madu di Venice, Itali dalam masa terdekat ini.

''Jiewen mahu ke Venice, jadi kami akan bercuti di sana. Sebenarnya saya tidak kisah di mana pun kami akan berbulan madu, kerana di Macau pun memadai bagi saya.

''Tetapi, Jiewen ingin sangat ke Venice, jadi, saya kena ikut sahaja apa yang dia mahukan,'' katanya.

Ketika ditanya mengenai perancangannya selepas ini, Tan Fook memberitahu, setakat ini, dia serta isteri akan berulang alik Malaysia-China dan tidak membuat sebarang perancangan di mana mereka bakal bermastautin.

Jelasnya, dia yang masih mempunyai kontrak bersama penaja Victor, dan akan terus bermain di pentas antarabangsa bersama pasangannya Wan Wah.

Sementara itu, mengulas mengenai perasaannya setelah bergelar isteri, Jiewen berkata, selama ini, dia hanya melihat adegan perkahwinan di dalam drama televisyen.

''Tetapi kali ini tidak sangka pula ia berlaku kepada diri saya, rupa-rupanya apa yang saya tonton dalam drama televisyen itu sama seperti yang saya lalui hari ini,'' ujarnya.

Menurut Jiewen, buat masa ini, dia yang masih terikat dengan tanggungjawab sebagai pegawai sukan di China, dan akan meneruskan tugasnya itu sehingga selesai.

''Untuk perancangan akan datang biarlah takdir yang akan menentukan,'' katanya.

Pada zaman kegemilangannya, Jiewen, yang genap 29 tahun pada 4 Januari lalu, melakar kebanyakan kejayaan bersama Yang Wei.

Antara pencapaian terhebat mereka termasuk merangkul pingat emas Sukan Olimpik 2004 di Athens.

Malah, gandingan Jiewen-Yang Wei juga pernah muncul juara dunia pada 2005 dan 2007.

Tan Fook menjadi pasangan utama negara bersama Lee Wan Wah sebelum mengumumkan keputusan untuk keluar dari skuad kebangsaan sejurus tamat Sukan Olimpik, dua tahun lalu.

Antara kejayaan mereka adalah muncul juara Asia 2006 dan 2007, selain muncul naib juara kejohanan prestij Seluruh England pada 2004.

0 comments: