.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Monday, January 18, 2010

0 Apakah isu paling serius di Malaysia? Apa isu paling serius di Sabah?

Sumber: BH:

Miskin isu global paling serius


Tinjauan seluruh dunia dedah masalah hidup atasi perubahan iklim, perang

LONDON: Kemiskinan adalah masalah paling serius dihadapi dunia, mengatasi perubahan iklim, keganasan dan perang, menurut satu tinjauan pendapat di seluruh dunia.

Secara keseluruhan 71 peratus responden menyatakan kemiskinan tegar sebagai masalah global paling serius, berbanding 64 peratus menyebut alam sekitar dan 63 peratus kenaikan harga makanan dan bahan api.

Keganasan, isu hak asasi dan penularan penyakit dinyatakan oleh 59 peratus responden, manakala 58 peratus menyebut perubahan iklim dan 57 peratus perang.




"Walaupun kemelesetan ekonomi sejagat sentiasa di fikiran responden tahun lalu, kemiskinan tegar masih dianggap masalah paling serius," kata Sam Mountford, pengarah penyelidikan GlobeScan, firma yang mengendalikan tinjauan pendapat itu bagi pihak badan penyiaran Britain, BBC.

"Ini bermakna tugas badan seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa bersatu dan G20 kian mencabar bagi menangani isu ini," katanya.

Hasil tinjauan berbeza di antara negara. Responden di India dan Pakistan meletakkan masalah keganasan sebagai paling utama sama seperti di Britain, Indonesia dan Sepanyol, kesemua negara berkenaan sejak beberapa tahun lalu mengalami serangan pengganas.

Jepun muncul sebagai negara tunggal meletakkan perubahan iklim sebagai masalah paling serius, China meletakkan isu itu di tempat kedua dan Amerika Syarikat di tempat kesembilan.

Lebih 25,000 orang di 23 negara ditemu duga secara terus, online atau melalui telefon dalam tinjauan pendapat itu antara Jun hingga Oktober tahun lalu. – AFP

0 comments: