.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, January 26, 2010

0 Alahai 250K????

Sumber: Kosmo:

NEGARA

Suri rumah rugi RM250,000

Oleh FIRDAUS HASSAN
berita@kosmo.com.my


KUALA LUMPUR – Malang menimpa seorang suri rumah apabila kerugian RM250,000 selepas wang dan barang kemasnya dilarikan tiga wanita yang mendakwa hendak digunakan dalam upacara sembahyang bagi membuang sial dan roh jahat baru-baru ini.

Lebih malang apabila nilai wang tersebut bersamaan dengan dua biji buah oren, dua bungkus mi segera, sebungkus roti, sebotol air mineral dan dua bungkus garam.

Kejadian pukul 11 pagi itu berlaku apabila Lee Yoke Chan, 61, didatangi dua wanita tempatan dan seorang wanita China berusia dalam lingkungan 40-an ketika dia pergi ke pasar pagi Taman Cheras, di sini 18 Januari lalu.

Dalam kejadian itu, suspek mengatakan dia dan keluarganya dikelilingi oleh roh jahat dan akan mendapat bencana dalam masa tiga hari.

Bagi mengelakkan malapetaka itu, suspek kemudiannya telah mencadangkan kepada mangsa supaya melakukan upacara membuang sial dan roh jahat yang akan dilakukan oleh seorang sifu bergelar ‘Master’.

Ia kononnya untuk menjamin kesejahteraan suami dan empat anaknya.

“Bagi tujuan itu, mereka telah meminta saya menyerahkan semua wang simpanan dan barang kemas saya sebagai syarat untuk tujuan tersebut dan berjanji akan memulangkan semula selepas selesai.

“Saya kemudian telah mengajak salah seorang wanita itu pulang ke rumah berhampiran pasar itu untuk mengambil barangan kemas bernilai RM70,000 manakala dua rakannya tunggu di situ,” kata Yoke Chan ketika ditemui di Wisma MCA Jalan Ampang di sini semalam.

Tambahnya, suspek kemudian telah mengarahkannya supaya mengeluarkan wang di dalam bank berjumlah RM186,565 dan memasukkannya ke dalam beg plastik hitam untuk diserahkan kepada dua rakan suspek yang menunggu di pasar tersebut.

Menurut Yoke Chan lagi, sebaik bungkusan itu diserahkan, mereka memberitahu ‘Master’ terbabit tidak dapat datang kerana mempunyai urusan lain.

“Mereka kemudian telah memulangkan semula bungkusan yang seakan-akan sama dan memberitahu supaya jangan membukanya sehingga keesokan harinya bagi mengelakkan bala,” ceritanya lagi.

Ujar Yoke Chan, sebaik tiba di rumah, dia yang curiga dengan syarat itu telah membuka bungkusan tersebut dan terkejut apabila mendapati ia hanya mengandungi dua biji buah oren, dua bungkus mi segera, sebungkus roti, sebotol air mineral dan dua bungkus garam.

0 comments: